Monday, December 7, 2009

بهزاد نبوی تعهدنامه را امضا نکرد، به زندان اوین منتقل شد

بهزاد نبوی تعهدنامه را امضا نکرد، به زندان اوین منتقل شد

بهزاد نبوی، عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب که با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود، دوباره به زندان برگشت. صالح نیکبخت، وکیل او، می‌گوید از نبوی خواسته بودند یک نوشته را امضا کند، ولی او امتناع کرده است.

بهزاد نبوی، عضو بلندپایه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که روز پنجم آذر با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود، بعد از گذشت ۱۰ روز مجددا به زندان منتقل شد.

صالح نیکبخت، وکیل وی، در گفت و گو با دویچه‌وله گفت که برای موکلش تقاضای تبدیل قرار بازداشت به وثیقه را کرده بود، ولی با این تقاضا موافقت نشد. وی در مورد علت این عدم موافقت می‌گوید: «آنطوری که آقای نبوی به من اعلام کردند، ظاهرا در روز چهارم آذر که حکم شش سال حبس به ایشان ابلاغ شد، از آقای نبوی خواسته بودند یک متن مکتوبی را امضا کنند و آقای نبوی حاضر نمی‌شود آن متن را امضا کند، گرچه اعلام کرده بود که من با توجه به سن و وضعیت جسمانیم در این شرایط تصمیم به فعالیت سیاسی ندارم. به این جهت، در همان روز چهارم آذرماه با تبدیل قرار بازداشت او به تودیع وثیقه مخالفت می‌شود. بعد از اینکه ایشان به عنوان مرخصی از زندان آزاد شدند، با توجه با بازدیدها و ملاقات‌هایی که داشتند، در مراجعه‌ای که بعدا ما به دادگاه انقلاب کردیم مشخص شد که اینگونه ملاقاتها برای وضعیت مرخصی ایشان مناسب نبوده و در نتیجه با ادامه مرخصی و ماندن ایشان در بیرون هم مخالفت کردند.»

نبوی در دوران مرخصی ده روزه‌اش میزبان شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی بود. از جمله کسانی که در این مدت به دیدار وی رفتند می‌توان به میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، مهدی کروبی، محمد خاتمی، عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی و ابراهیم یزدی اشاره کرد. صالح نیکبخت تاکید می‌کند که هیچ قانونی مبنی بر اینکه زندانی را ملزم کند در دوران مرخصی‌اش با چه کسانی ملاقات کند یا چه کسانی را نبیند، وجود ندارد.

بهزاد نبوی روز شنبه چهارده آذرماه طبق دستور دادگاه خود را به بند ۲ الف زندان اوین معرفی می‌کند، ولی ساعتی بعد به دلیل وخامت حالش به اورژانس بیمارستان خاتم‌الانبیا منتقل می‌شود. آقای نیکبخت، وکیل نبوی، می‌گوید که وی دو مرتبه تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و از بیماری مجاری ادرار نیز رنج می‌برد. به همین دلیل پزشکان معالج او و نیز پزشکی قانونی گواهی کرده‌اند که نگهداری وی در زندان و در شرایط نامساعد جسمی و روحی می‌تواند برایش خطرناک باشد.

صالح نیکبخت می‌گوید: «ما هنوز وثیقه را پس نگرفته‌ایم و من امیدوار هستم با توجه به شرایط جسمی ایشان و تایید پزشکی قانونی بر اینکه ایشان نمی‌تواند در زندان باقی بماند، با دستورات مقامات قضایی و هماهنگی کسانی که ایشان را در زندان نگه می‌دارند، قرار بازداشت ایشان به وثیقه تبدیل شود و یا با اعطای مرخصی طولانی مدت، زمینه درمان ایشان در بیرون از زندان فراهم شود.»

No comments:

Post a Comment