Sunday, December 13, 2009

از انقلاب تا آزادی موج نگرانی ها از احتمال دستگیری رهبران سبز؛ کودتای دومی در راه است؟

از انقلاب تا آزادی موج نگرانی ها از احتمال دستگیری رهبران سبز؛ کودتای دومی در راه است؟

شبکه جنبش راه سبز (جرس): در آخرین ساعات شب گذشته، نگرانی در خصوص دستگیری رهبران سبز و بالاخص میرحسین موسوی زمانی به اوج خود رسید که برخی از سایتهای اصلاح طلب و نزدیک به او نیز با انتشار خبرهایی، ضمن تایید این شایعات هشدارهایی را نیز نسبت به عواقب این اقدام منتشر کردند.

سایت کلمه اصلی ترین پایگاه اطلاع رسانی میرحسین موسوی در اولین ساعات شب گذشته در خبری به مردم این هشدار را داد که اتفاقی در پیش است. در خبر وبسایت کلمه آمده بود " در پی اجرای سناریوی از پیش طراحی‌شده حرمت‌شکنی از امام و نسبت دادن آن به دانشجویان، از دیروز رسانه‌های رسمی تبلیغات حجیم و هدف‌داری را آغاز کرده‌اند که با توجه به اطلاعات به دست آمده به نظر می‌رسد زمینه‌چینی برای برخی رفتارهای غیرمتعارف جدید باشد. "

این سایت همچنین به کلیه حامیان جنبس سبز توصیه کرده بود که کاملا هوشیار باشند و مرتبا خود را از آخرین تحولات مطلع نگهدارند. با توجه به محدودیت های شدید اطلاع رسانی ، کلمه به دیگر پایگاه‌های اطلاعاتی پیشنهاد می‌کند کاربرانشان را نسبت به ضرورت این هوشیاری آگاه کنند.

اگر چه سایت کلمه در خبر خود مشخص نکرده بود که چه اتفاقی قرار است بیفتد، اما "پایگاه های اطلاعاتی دیگر" به صراحت خبر از احتمال دستگیری میرحسین موسوی دادند. پایگاه اطلاع رسانی نوروز براساس اخبار رسیده از منابع موثق خبر احتمال بازداشت میرحسین موسوی از سوی عوامل کودتاچی را به "شدت" تایید کرد.

اقدام مشکوک صداوسیما

بخش خبری اخبار ساعت 20:30 شبکه دوم در شب 16 آذر تصاویری از اعتراضات دانشجویان هوادار جنبش سبز در دانشگاههای تهران را پخش کرد و در لابه لای آن تصویری از پاره شدن عکسهای بنیانگذار نظام را به نمایش گذاشت. بسیاری از تحلیل گران پخش این تصاویر را با هدف بستر سازی برای راه اندازی یک موج تبلیغاتی وسیع دانستند تا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بتوانند سوار بر این موج تبلیغاتی به سراغ رهبران سبز رفته و آنها را بازداشت کنند.

رهبران اصلاحات اما بسیار زودتر از بدنه حامی دولت متوجه این موضوع شدند و اولین واکنش اعتراضی به این موضوع را مهدی کروبی یکی از رهبران جبش سبز و از نزدیکان بنیانگذار نظام اتخاذ کرد. او در نامه ای خطاب به عزت الله ضرغامی رئیس صداوسیما نوشت: "به نظر می رسد برخی عامدانه به دنبال بد نام کردن اعتراضات واقعی و حقیقی مردم که پس از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، می باشند و درصدد هستند راه را برای جریانات افراطی که جز به قانون شکنی و سرکوب مردم نمی اندیشند، باز کنند." او همچنین تاکید کرد:" آیا می دانید به دست خود تبر به تنه چه درختی می زنید؟"

میرحسین موسوی نیز در گفتگویی با روزنامه جمهوری اسلامی این اقدام صداوسیما را مشکوک دانست و گفت: "کسانی که به اینجانب محبتی دارند هرگز کوچکترین اهانت به حضرت امام خمینی را جایز نمی دانند و حفظ حرمت امام را واجب می دانند. اطمینان دارم که دانشجویان هرگز دست به چنین ساختارشکنی هائی نمی زنند زیرا همه می دانیم که دانشجویان به امام عشق می ورزند و حاضرند برای آرمان های امام جان فشانی کنند."

مشکوک خواندن پخش این تصاویر از سوی میرحسین موسوی و هشدار کروبی مبنی بر اینکه با این اقدام می خواهند راه سرکوب بیشتر مردم را باز کنند؛ مشابهت های فراوانی با اظهارات معاون موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) داشت. محمد علی خسروی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران گفت:در صورت وقوع چنین اقدام بسیار خطا و منفوری، صداوسیما که این صحنه را پخش کرده مقصر است.

وی افزود: اگر قرار بر محکومیت کسی باشد، هم فردی که عکس امام(ره) را پاره کرده است و هم صداوسیما که با پخش آن روحیه مردم را جریحه‌دار کرد، باید محکوم شوند.

خسروی گفت که مردم ماهیت این قضیه را به خوبی می‌دانند و تصریح کرد: موسوی، خاتمی و کروبی از یاران دیرین امام هستند و بیش از همه نسبت به این مساله حساس هستند و قبل از همه نیز در خصوص آن موضع گیری کردند و لذا این قضیه ربطی به آنها ندارد.

به شدت برخورد می کنیم

چند روز پیش دادستان کل کشور در جریان یک نشست خبری به صراحت از احتمال دستگیری رهبران جنبش سبز خبر داد و گفت: ما موظف هستیم از حقوق عامه دفاع کنیم و اگر دادستان محل در دفاع از حقوق عامه کوتاهی کند ما حتما تعقیب می کنیم. غلامحسین محسنی اژه ای افزود: دستگاه قضایی مقداری خویشتن داری کرد و نیروهای انتظامی و امنیتی خویشتن داری کردند تا دست دشمن برای آنها آشکارتر شود ولی از امروز به بعد این اغماض صورت نخواهد گرفت چون قضیه روشن است.

وی تاکید کرد: همین جا اعلام می کنم و تعقیب می کنم و می دانم دادستان تهران هم اقدام می کند چون مرزها روشن شده و قانون شکنان مشخص شده اند و آنچه اذعان می کردند بهانه ای بیش نبوده است که اگر کسی برخلاف حقوق مردم، امنیت مردم و نظم اجتماعی جامعه حرکت کند به شدت با او برخورد می شود.

چهارشنبه شب گذشته نیز وزیر اطلاعات در سخنانی حملات شدیدی را متوجه هاشمی رفسنجانی که در مشهد گفته بود " اگر مردم ما را نمی خواهند باید برویم" کرده بود و ضمن آن رهبران سبز را "رهبران فتنه" خوانده و اظهار داشته بود:" ایشان {هاشمی} در سفر اخیر خود به مشهد مقدس اعلام کرد که مواضع من همان است که در نمازجمعه تهران بیان کردم و تکان دهنده این است که مباحثی را که دربیانیه های سران فتنه مطرح می شود، بیان می کند."

از انقلاب تا آزادی

سخنان وزیر اطلاعات و دادستانی کل، موج نمایشی نظیر تجمعات هواداران دولت در مدارس علمیه و بسیجیان در دانشگاهها و هیاهوی تبلیغاتی رسانه های جناح اصولگرا از یکسو و انتشار خبرهایی مبنی بر بازداشت رهبران جنبش سبز موجب شد تا شب گذشته را بسیاری چشم نگران در مقابل صفحات اینترنت بنشاند. بسیاری این سئوال را از خود می پرسند که آیا سرکوب ناراضیان وارد فاز دیگری شده است؟

عده ای دیگر نیز خود را برای مقابله آماده می کنند که در صورت چنین اقدامی مردم چه واکنشی می توانند انجام دهند؟ از جمله فیس بوک مهدی کروبی در پیامی که منتشر کرد مسیری را نیز برای اعتراض اعلام کرد. در این پیام آمده بود:" در صورت دستگیری هر کدام از سران اصلاحات، وعده ما: انقلاب تا آزادی. از هم اکنون بسیج شبکه رسانه ای برای اطلاع رسانی وسیع"

گرچه به نظر می آید در صورت چنین اقدامی نه تنها این مسیر بلکه بسیاری دیگر از مناطق تهران که در چند ماه گذشته مرکز اعتراضات بوده است نیز دوباره رنگ و بوی اعتراض به خود بگیرد.


No comments:

Post a Comment