Sunday, December 20, 2009

حضرت آيت‌الله العظمي حسين‌علي منتظري در گذشت

حضرت آيت‌الله العظمي حسين‌علي منتظري در گذشت

انا الله و انا اليه راجعون

حضرت آيت‌الله العظمي حسين‌علي منتظري در گذشت


آيت‌الله العظمي حسين‌علي منتظري، از مراجع عظام تقليد شيعيان، و پدر معنوي جنبش سبز مردم ايران شب گذشته به ملكوت اعلي پيوست.


منابع خبری گزارش دادند مراجع و آیات اعظام اميني ، صانعي ، موسوي اردبيلي ، بيات زنجاني ، شبيري زنجاني و گرامي هم اكنون در بيت آيت‌الله منتظري حضور دارند.

هنوز علت فوت ايشان در پرده اي از ابهام است.شواهد نشان مي دهد كه ايشان مدتي پس از استفاده از غذاي نذري دچار درد در قفسه سينه شدند ولي اجازه نمي دادند ايشان را به اورژانس منتقل كنند و دائما شهادتين بر زبان مباركشان جاري بود.

آیت‌الله منتظری در سال 1301 خورشیدى در شهر نجف آباد اصفهان متولد شد. او نزد آیت الله محمدحسین بروجردی، آیت الله روح الله خمینی و علامه محمدحسین طباطبایی تحصیل کرد و به درجه‌ اجتهاد رسید.

پس از پیروی انقلاب اسلامی در سال 1357، آیت الله منتظری، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در سال 1364، از سوی مجلس خبرگان به سمت جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزیده شد.

اما در سال 1367 با اعدام هزاران زندانیان سیاسی و بازداشت مهدی هاشمی، برادر داماد آیت‌الله منتظری، اختلاف بین آیت‌الله خمینی و جانشین او یعنی آیت‌الله منتظری جدی شد و نهایتا در سال 1368، رهبر ایران او را از مقام جانشینی خود عزل کرد.

آيت الله منتظری پس از آن سال‌ها در حصر خانگی به‌سر برد و پس از آزادی تا روزهای پایانی زندگی را در قم به تدریس و برگزاری جلسات درس فقه و اخلاق گذراند و در مواردی جلسات سخنرانی او با تهدید و حمله از سوی مخالفانش مواجه شد.

آیت‌الله منتظری در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 22 خرداد نیز بارها در بیانیه‌ها‌یی، سرکوب مردم را اقدامی غیرشرعی خواند و دربرابر رفتار حکومت با مردم به‌شدت موضع‌گیری کرد.

او اخیرا تندیس حقوق بشر را به‌خاطر دفاع از معترضان پس از انتخابات دریافت کرد.


كتاب خاطرات آيت اله منتظري در قسمت كتابخانه مجازي قابل دانلود است.

No comments:

Post a Comment